BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, April 19, 2011

**GeNetiK**

Today ade pemeriksaan kesihatan kt skola ni dr MSU university....so aku pn g la cek......drah aku jnis B+,tekanan drah pn xde tnggi sgt 138/89 but gula dlm drh aku tnggi giler 20.1 TERKEJUT GILER....... nk kta aku mkn manis sgt xdela.....biase je....senaman mang kurang la....mmmmm bile fkir blk ktrunan aku rmai y kne diabetes ni my mom,my sis n my uncle sumenye kne pnyakit ni...so aku pn trgolong gak ke kirenye ni........mmmmmmmmmmmmm what should i do????????
so aku try la wat research sket psl pnyakit ni mang ade fktor genetik merupakan salah 1 sbb pnyakit ni terjdi....so cra tok merawatnye ialah melalui kawalan pemakanan serta senaman n pengambilan ubat yg disyorkan oleh doktor.....tp kekwn aku cdangkn supaya xpyh lgi amik ubt ngan dr coz mude g n tkut lame effect ke buah pnggang lak...so dieorg sarankn aku cntrol mkn n senaman......so aku bertekad tok xmkn nasi n bersenam.....ya Allah kuatkanlah semangat aku tok mengharungi n melaksanakannya.......doakn kselamatan aku kekwn....

0 comments: